Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

lördag 15 december 2012

Brödkakor




Brödkakor som är enkla är också det jag vill ha på julbordet.
De här blir ca 6 stycken, och i mitt fall ojämna men vad gör det!

50 gr jäst
50 gr margarin
1 dl sirap
1 tsk salt
1 liter rågsikt
1/2 liter vetemjöl
5 dl mjölk

Smula jästen tillsätt sirap och salt och rör om så jästen smälter, värm mjölk till ca 37° tillsätt det till blandningen.
Därefter rågsikten och en del av vetemjölet. själv fick jag nästan en dl över denna gång.
Det är beroende av vilket mjöl det är, men generellt så ska man aldrig använda så mycket mjöl utan gör degen lösare. Vem vill ha hårda brödkakor?

Låt jäsa i ca 40 min och sen in i ugnen i 225° tills de blir gyllenbruna, håll koll på dem, precis som med mjölet så växlar det mellan olika ugnar. i mitt fall är de inne ca 5-10 minuter
 

1 kommentar: