Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

tisdag 30 december 2014

Små små bebisvantar

Min lille prins behöver små vantar, de små armarna fäktar och far åt alla håll och kanter. Man vill ju inte att händerna  ska bli kalla.


Mönster på väldigt enkla bebisvantar:

Lägg upp 32 maskor på stickor nr 3,5 (Jag har använt mig av rester i 7 bröder garnet Nostalgia , men det går alldeles utmärkt med vilket garn som helst, bara att lägga till maskor eller dra ifrån) och sticka en avig en rät i 5 cm, detta blir mudden.

varv 1:Byt till storlek 4,5 på stickorna och sticka rätstickning i ca 5.5 cm. 
varv 2:Då börjar du att ta in. Sticka en rät, sticka i hop nästa två maskor sticka 10 räta maskor 2 ihop 2 rät 2 ihop 10 räta 2 i hop en rät.
varv 3: räta maskor
*varv 4: Lika som varv 2 förutom att  det är 8 maskor emellan intagningarna.
Fortsätt så tills det finns 6 maskor på varje sticka.
* sy ihop toppen på vanten med maskstygn.

Jag stickar alltid vantar , sockor i magicloop, tycker du det är svårt går det lika bra att använda strumpstickor. Eller på 2 vanliga stickor men då får du sy ihop hela ena sidan och lägga till 2 maskor som du använder som sömsmån.

9 kommentarer:

  1. Oh vilka söta små vantar! Tack för att du delar med dig! Önskar dig ett Gott Nytt År! Ulrica =o)

    SvaraRadera
  2. Men så otroligt söta små vantar!
    Den som ändå hade en så liten liten prins (eller sessa) att sticka till. :)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Hej, jag stickade dessa små vantar, det gick bra men jag tycker att dem är för stora för en nyfödd. Vad är det för storlek du stickade?

    SvaraRadera