Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

lördag 25 augusti 2012

Himmelskt god bärkaka

Det är inte ofta jag bakar numera , när barnen var små, bakade jag allt.
Men nu är jag i stugan och där kan det emellanåt dra lite i "sockersugtarmen" då är den här kakan perfekt att dra till med. I dag har jag använt mig av bär som fanns i frysen,en blandning av gojibär,havtorn,blåbär ,björnbär tranbär och röda vinbär det känns ju nyttigt eller hur!Men färska bär är ju ännu bättre.

Här kommer receptet på denna himmelsk goda kaka.
100gr smör
1ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
100 gr bär av något slag

Smält smöret, låt det svalna. Rör ihop ägg o socker och häll sedan i smöret i äggblandningen.
Blanda mjöl o bakpulver, rör ner i äggblandningen. Häll smeten i en smord form ca 24 cm i diameter.
Tryck ner bären du vill ha, grädda ica 40-45 min i 175 grader.
Njut med glass eller vad du vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar