Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

lördag 13 februari 2016

Upp och ner, ner och upp

När man syr i velour eller ett tyg med ludd är det viktigt hur man lägger ut mönsterdelarna. Här har jag sytt 2 par små byxor och det ena paret klippte jag ut utan att hjärnan var påkopplad. Resultatet syns tydligt en byxa som är matt i färgen. För att undvika det ska alltid luggen på tyget ligga uppåt, alltså om du drar handen på tyget och det o det känns lent, så är det uppåt. Mönsterdelarna uppåt.
Här har jag två byxor det ena är rättvänt och det andra fel. Men det funkar tackvare att det är två byxor. Men om jag blandat så har det sett fult ut. De här byxorna är i 74-80 och de som ska ha brallorna är aldrig still så det gå.



2 kommentarer:

  1. Ja det där är ju viktigt att tänka på. Gissa att jag blev förvånad när Gudrun Sjödéns velourplagg var lena neråt när jag kände på dem i början av januari. Ett så stort märke borde väl ha koll på hur tygerna ska skäras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ett mindre märke som fick hela sin produktion felvänd av fabriken. Där hade man tom vänt delar hit oit. Det är inte skoj .

      Radera