Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

lördag 3 augusti 2013

Solsken -= ulltvätt i stugan.

I gårdagen sol och värme tvättade jag ull. Jag lade i ullen i tre hinkar och spolade med kallt vatten, dem fulla med vattenslangen, sen fick de stå i solen i en timme. Efter att timmen gått hällde jag ur vattnet och spolade i nytt rent vatten som fick stå ytterligare en timme i solskenet. När den tiden gått så sköljde jag garnet under rinnande vatten och hällde ur vatten och ull i ett durkslag försökte att få bort så mycket vatten som möjligt. Nu är jag på landet vid stugan så jag hade inte tillgång till en centrifug , annars är det att föredra för att få det så torrt som möjligt. ( jag lägger ullen i tvättpåsar och kör i centrifugen).
I solskenet fick det sen torka på tidningspapper liggande på en torkställning.
Så nu har jag ren fin ull som jag ska färga ev i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar