Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

onsdag 21 maj 2014

Morotsbröd i långpanna


När jag bakar vill jag att det ska vara enkelt, och det är det om man kan slänga ner allt i en långpanna. Det är väldigt skoj bara man tar sig i kragen och gör det, det är liksom det som är mitt stora problem, jag kommer inte till skott.
I dag provade jag ett recept jag hittat i en tidning som har några år på nacken, tyvärr har jag ingen aning om vad det var för någon.

Men här kommer receptet.

riv 3 morötter
50 gr jäst
5 dl vatten 37 gr
1/2 dl olja (smaklös, ex raps eller solros)
2msk sirap
2 1/2 tsk salt
2 dl solrosfrön
2 dl russin
3 dl rågsikt
10-11 dl vetemjöl.

Lös jästen i vattnet och arbeta ihop alla ingredienser.
Jäs 30 min under bakduk
Lägg i degen i en ungsplåt, platta ut degen, skåra i degen så stora bitar som du vill ha.
In med allt i ugnen i 200 grader i ca 25-30 grader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar