Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

lördag 11 juni 2011

Leta i skåpen och vips så har du ingedienser till garnfärgning!

3 hg tvåtrådigt ullgarn har jag exprimenterat med under pingstaftons eftermiddag. Jag började med att tvätta garnet och såg till att de blev blött. Sen blandade jag karamellfärg med ättika och vatten.
Eftersom jag hade röd, grön och blå små flaskor av färgen så fick det bli av det. 24 procentig ättiskprit fanns också i gömmorna. jag gjorde fyra olika blandningar en ren röd,blå, grön och en som jag blanda rött och blått som blev lila. sen hällde jag det i olika "duttar" över garnet och fyllde upp glasskålen där garnet låg dränkt i vatten.
In i micron tre minuter sen vila en stund, jag fick upprepa det fyra gånger så färgen fastnade. Nu är garnet riktigt varmt och det är dags att skölja då är det viktigt att inte chocka garnet med att för kallt vatten låt det svalna lite och använd ungefär samma värme på sköljvattnet. Tänk också på att ullgarn kan filta sig så var försiktig med rörelserna.
Så här blev mina karamellfärger när de hänger ute på tork, de ska bli sockor till vintern är det tänkt.

3 kommentarer:

  1. Åh, så snyggt det blev,. Och det verkar ganska enkelt att färga garnet med karamellfärg.
    När du körde i micron vilken temp körde du på? Högsta värme, eller?

    SvaraRadera
  2. skitsnyggt :)) ser så somrigt ut med dina härvor hängande på tork :)

    SvaraRadera
  3. Häftigt!!
    Det blir nog riktigt snygga sockor till vintern. Kram sytanten

    SvaraRadera