Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

söndag 17 januari 2016

För att leva upp till legitimerad mormor/farmor ingår det kanske att sticka sockor?



En lätt socka att sticka som har många namn, jag kallar den snurrsocka.
Här har jag stickat 1 rät en avig i 4 varv sen flyttar man en åt höger  och stickar så i 4 varv. Den ljusgröna är 2 räta 2 aviga efter 4 varv flytta en åt höger fortsätt så i 4 varv. Det är det som gör spiralen. Garnet jag använder är Svarta fårets ulrika. Den mörkgröna lade jag upp 34 maskor och den ljusgröna 36. Sen hur långa man gör dem är upp till stickaren. När jag tar i hop till tån stickat jag rätstickning . Sticka i hop 2 maskor så det finns hälften av maskorna ettvarv utan attta i hop. Gör en omgång till och sen drar du tråden genom maskorna och fäster tråden. Mycke enkel sockstickning, finns ingen häl påmen tekninken gör att den följer fint runt foten.

1 kommentar:

  1. Så snyggt det blir - tubsockar - något för mig. Jag är så dålig på att sticka och speciellt hälen på sockarna.

    SvaraRadera