Sidorhttp://sinneskattenspyssel.blogspot.se/search/label/spinnrocken

tisdag 15 december 2009

Enkla strutar.

Att sy strutar är en enkel sak, ta två bitar tyg i den storleken du vill ha.
Mina är 25 cm gånger 25 cm ,och så behöver du en hängare också som sys på i ena hörnet.
Av samma mönster har jag sytt två olika den ena syr man ihop och vänder, så man har en fyrkant (du måste lämna öppet ca 7 cm på ena sidan annars kan du inte vända) att du ska göra det på sidan är för att hörnen ska bli så snygga som möjligt. Hörnen skall klippas bort på avigsidan som bilden visar.
Den andra viker du en snibb som på bilden och syr ena sidan, Se till att sömsmånen stryks isär.
Stoppa den ena i den andra så att du på ena sidan har aviga sidan ut och inne i struten skall det också vara avigsidan ut. stoppa in hängaren och sy nu en söm runt allt men lämna öppet ca 7 cm så du kan vända. Tänk på att inte göra det där hängaren sitter det är svårt att få det snyggt.
Vänd allt pressa och sy en söm runt, samtidigt så syr du igen hålet, det gäller den andra struten också.
Den ena struten är hel, med ans den andra är öppen i botten jag har sytt några stygn som håller den på plats, sen har jag en liten klädnypa med en söt liten ängel på som sitter i överkanten.
Lite beroende på vad du tänkt ha din strut till.
Lycka till med dina strutar!

3 kommentarer:

  1. Såg inte så svårt ut det där då.
    Borde även en sån klåpare som jag få till.
    Jag och symaskin är inte någon bra kombination.....

    Ha det gott.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  2. Så hyggelig at du vil følge bloggen min, jeg vil gjerne følge deg også. Det er kjempe koselig med blogging. Lykke til :0)
    Kjempe stilige "kremmerhus"

    SvaraRadera